OM OSS

Wolt gjør det utrolig enkelt for deg å oppdage og få det du ønsker. Levert til deg – raskt, pålitelig og til en rimelig pris.
Og ved å gjøre det, gjør vi byer til bedre steder å bo.

Hva er egentlig denne Wolt-greia?

Vi er et teknologiselskap som ble grunnlagt i Helsingfors og er kjent for vår lokale handelsplattform. Wolt har som mål å gjøre byene til bedre steder for både kunder, kjøpmenn og budpartnere.

Wolt-plattformen gjør det enkelt for kunder å bestille det de trenger via én app, for handelsmenn å øke salget sitt, og for budbringere å tjene gode penger, enkelt og fleksibelt.

For å gjøre dette mulig, utvikler Wolt et bredt spekter av teknologier innen lokal logistikk, butikkprogramvare og finansielle løsninger, samt driver sine egne dagligvarebutikker under merkevaren Wolt Market.

I november 2021 kunngjorde vi at vi slår oss sammen med det amerikanske selskapet DoorDash. Transaksjonen ble avsluttet i mai 2022, og siden da har vi vært ett team med DoorDash. Vår administrerende direktør, Miki Kuusi, leder all internasjonal virksomhet for DoorDash i de 28 landene utenfor USA, hvorav 25 bruker Wolt-navnet (som betyr at du også kan bruke Wolt-appen når du besøker noen av disse).

Sammen har vi som mål å bygge den beste mulige plattformen for å betjene handelsmenn, forbrukere og budbringere i våre eksisterende og fremtidige markeder. Våre to selskaper deler en sterk visjon for lokal handel, og ved å jobbe side om side kan vi oppnå mer for alle parter.

Bedrifter har vanligvis en "misjon og visjon". Hvilken har vi?

Wolt bygger i hovedsak ny infrastruktur. Vi oppretter en forbindelse mellom restauranter og forhandlere som ønsker å lage og selge mat og andre produkter, budbringere som ønsker å tjene penger ved å levere disse produktene, og kunder som ønsker å frigjøre tid og innsats for å fokusere på de viktigere tingene i livet.

Ved å gjøre dette gjør vi også byene våre til bedre steder å bo. Og med "bedre" mener vi lykkeligere mennesker: lykkeligere små bedrifter som får mer forretning og som kan ansette flere mennesker, lykkeligere budbringere som har en fleksibel måte å tjene penger på når de selv ønsker det, lykkeligere kunder som nå har enkel tilgang til et godt måltid eller alt annet de trenger, akkurat når og hvor de trenger det – og som samtidig kan spare verdifull tid.

Vår visjon er å bygge den digitale versjonen av de kjøpesentrene vi pleide å besøke, denne gangen tilgjengelig i bekvemmeligheten av våre hjem og arbeidsplasser innen en halvtime eller deromkring. Vi begynte med matretten øverst i bygningen, og har siden utvidet til dagligvarer i første etasje sammen med alle de andre butikkene og boutiquene i midten – og vi har fortsatt bare så vidt begynt.

Så enda en matleveringstjeneste?

Ikke helt, faktisk. Wolt startet på den fjerne kanten av den skandinaviske halvøya, i den relativt lille og spredte byen Helsingfors. Selv om Finland er et flott land å bo i, var matlevering spesielt utfordrende å få til i vårt nordiske hjemområde.

Lav botetthet
Helsinki har en befolkning på rundt 630 000 mennesker, som er spredt utover 213,8 km². Det betyr at det i gjennomsnitt er 2946 mennesker per kvadratkilometer. (Som sammenligning er det omtrent 20 370 mennesker per kvadratkilometer i Paris.) Så vi er få og langt fra hverandre. Dette betyr at vi aldri helt vil oppnå den volum- og tetthetsgraden som gjør matleveringsproblemet mye enklere å løse med høy effektivitet. Samtidig har de minste byene vi opererer i i dag så få som 10 000 mennesker som bor i vårt leveringsområde.

Manglende takeaway-kultur
Vi har ikke egentlig en sterk takeaway-kultur, og levering er ikke en veldig hverdagslig ting i vårt nordlige hjemmeområde. For kontekst, de fleste restauranter som tilbyr levering som en tjeneste, spesialiserer seg ofte på pizza eller kebab. Dette var ikke et veldig fruktbart grunnlag å bygge en helt ny leveringsopplevelse på.

Inntekt og kostnader
Lavest inntektsforskjell i verden sammen med veldig høye lønnskostnader for enhver type arbeid. Dette kombinert med høy prisfølsomhet betyr at leveringsgebyret vårt og provisjonsinntektene våre kommer til å være relativt lavere enn praktisk talt alle andre markeder i verden, sammenlignet med hvor mye vi trenger å kunne oppnå som budenes inntjening per time (for å dekke ikke bare inntjeningen, men også alle tilknyttede leveringskostnader, pensjoner og lignende).

Alt i alt betyr dette at vårt hjemmemarked i Norden var en av de tøffeste stedene i verden for å finne en bærekraftig balanse mellom våre kunder, restauranter og budpartnere, samt med oss selv som et selskap. Til syvende og sist har dette betydd at vi har måttet finne ut måter å komme dit på en annen måte enn andre:

  • Sanntids-optimalisering av reisende selgere med så mange bevegelige brikker, sultne kunder og travle restauranter som vi har, er et genuint vanskelig matematisk problem å løse.

    Vi snakker ikke engang om hvordan vi skal balansere sanntids-leveringsanslag, trafikksituasjoner, ordrevolumer og menneskelig atferd på en måte som får kundens bestilling levert så raskt og presist som mulig, samtidig som det faktisk er verdt det for alle involverte parter.

    Selv om dette er noe vi fortsatt jobber kontinuerlig med, ligger gjennomsnittlig leveringstid på 30-35 minutter, og vi streber alltid etter å gjøre det bedre.

  • Våre lokale landslag styrer showet i hvert av markedene vi opererer i, samtidig som vi opererer i relativt små land og alltid har sanntids-kundestøtte på lokalt språk.

    Dette betyr at vi har måttet bli spesielt flinke til å produktifisere og automatisere alt i den grad det er mulig å ha lokale team i land så små som en million mennesker, og likevel få tallene til å fungere.

    Dette gjør det mulig for oss å drive bærekraftig i byer med så få som 10 000 mennesker som bor i vårt leveringsområde.

  • Til syvende og sist har vi ingen lisens til å drive virksomhet hvis vi ikke betjener kunden på en strålende og rimelig måte fra start til slutt: fra app-design og markedsføring til vår sanntids-kundeservice, gjør vi vårt beste for at du skal være fornøyd med oss.

    Og hvis noe går galt, vil vi genuint fikse det. Derfor har vi lokal kundestøtte i alle landene vi er til stede i: virkelige mennesker som svarer på kundenes og partneres henvendelser på deres eget språk på under 1 minutt i gjennomsnitt.

Bærekraft

Vi er forpliktet til å gjøre byene vi befinner oss i til bedre steder å bo. Vi er også forpliktet til å gjøre det rette mot våre lagkamerater, partnere, kunder og allmennheten.

  • Ansatte – Vi er forpliktet til å være et flott selskap å jobbe for. Vi behandler hverandre rettferdig, vi fremmer like muligheter og oppmuntrer til mangfold. Vi er stolte av hva folk i Wolt ikke bare gjør i løpet av tiden deres i selskapet, men også effekten de vil skape i deres fremtidige bestrebelser etter Wolt.

  • Budpartnere – Vi er forpliktet til å være en rettferdig og bærekraftig plattform. Vi behandler våre kurerpartnere med respekt. Vi lytter alltid til tilbakemeldinger og undersøker regelmessig hvordan det går med budene våre. Vi er stolte av å prøve å øke inntjeningen, innføre sikkerhetsnett og fjerne hindringer mens vi fortsetter å vokse og investere i å gjøre produktene og teknologiene våre bedre.

  • Restauranter og butikker – Vi er forpliktet til å være en langsiktig partner. Gjennom tjenesten vår gir vi restauranter flere bestillinger, og vi er alltid hjelpsomme og lydhøre. Vi streber etter å finne en langsiktig bærekraftig balanse mellom vår og kjøpmannens virksomhet i hver av byene vi opererer i.

  • Kunder – Vi er forpliktet til å være en god service, og vi vil gjøre vårt beste for å holde kundene våre fornøyde. Vi er tilgjengelige og svarer kundene så raskt som mulig. Vi eier våre feil, er forpliktet til å forbedre oss over tid og presse på for den beste sanntids kundestøtten i verden.

  • Samfunn – Vi er forpliktet til å være et klimabevisst selskap. Vi kompenserer for CO2-utslippene fra Wolt-leveranser, og vi vil fortsette å ta mer grep for å bekjempe klimaendringene. Vi presser på for plattformarbeid som er en komplementær og langsiktig bærekraftig arbeidsmodell som gjør våre samfunn bedre og har høyere muligheter på grunn av det vi gjør.

  • Investorer - Wolt gikk sammen med DoorDash i 2022. Se mer om selskapet på DoorDashs investor relations-nettsted.

Vil du vite mer om hvordan vi påvirker verden rundt oss?